Isu Semasa

[Isu Semasa][bleft]

Hiburan

[Hiburan][bsummary]

Dunia

[Dunia][twocolumns]

Iran Akan Melancarkan Anugerah Nobel Untuk Saintis Dunia Islam




Naib Presiden Sains dan Teknologi Iran, Nasrin Soltankhah berkata kerajaan Iran merancang untuk memberikan hadiah mirip Hadiah Nobel untuk saintis Islam yang dipilih  dalam usaha untuk menggalakkan cendekiawan dunia Islam untuk menggalakkan dan meningkatkan kerja-kerja mereka dan menyediakan mereka untuk "persaingan yang lebih ketat dan sukar di global peringkat, seperti Hadiah Nobel, "Fars melaporkan.

Iran mempunyai hanya satu pemenang Hadiah Nobel, Shirin Ebadi, yang dianugerahkan hadiah untuk keamanan pada tahun 2003.

Antara 49 di negara-negara majoriti Islam di dunia, hadiah Nobel telah dimenangi oleh Mesir (dua untuk keamanan, satu untuk kimia, satu untuk sastera), Pakistan (satu untuk fizik), Bangladesh (dua untuk keamanan), Pihak Berkuasa Palestin (satu untuk keamanan), Turki (satu kesusasteraan) dan Yaman (satu untuk keamanan).

Soltankhah berkata anugerah dwitahunan Iran akan dipanggil "Great Prophet World Prize", dan langkah itu bertujuan untuk menggalakkan persaingan di kalangan penyelidik dan saintis dunia Islam.

"Hadiah akan diberikan dua tahun sekali kepada para saintis dunia Islam dalam tiga bidang teknologi di mana Iran juga telah mencapai kemajuan yang cemerlang," katanya.

Fars melaporkan bahawa "Iran telah membuat pencapaian yang besar dalam pelbagai bidang sains dan teknologi, daripada pengetahuan nuklear untuk mengekang sel dan pengeluaran ubat serta nanoteknologi."

Menteri Kesihatan Iran, Marziyeh Vahid Dastjerdi mengumumkan pada bulan Ogos bahawa Iran kini mampu untuk mensintesis 15 jenis radiomedicines di dalam negara ini, dan menekankan bahawa pencapaian ini adalah hasil daripada usaha-usaha yang dibuat oleh saintis nuklear negara.

"Oleh kerana usaha-usaha yang dibuat oleh saintis Iran dan saintis nuklear yang telah syahid sebelum ini, sekarang kita mempunyai 15 radiomedicines di negara kita yang penting untuk menyediakan perkhidmatan diagnosis dan rawatan kepada pesakit khas, pesakit kanser," katanya dalam satu majlis di Tehran pada masa itu.