Isu Semasa

[Isu Semasa][bleft]

Hiburan

[Hiburan][bsummary]

Dunia

[Dunia][twocolumns]

Iran Mengaku Pesawat Tanpa Pemandu (UAV) Hizbullah Atas Israel Menggunakan Teknologi Iran


"Era di mana rejim Zionis boleh berfikir ia mempunyai kekuatan serantau akan berakhir," kata Menteri pertahanan Iran.

Hezbollah berkata UAV/drone mereka berjaya penggambaran reaktor nuklear Dimona Israel.

UAV  Hezbollah ditembak jatuh oleh Tentera Udara Israel minggu lepas.





Menteri pertahanan Iran berkata Ahad bahawa pelancaran sebuah UAV Hezbollah ke dalam ruang udara Israel minggu lepas membuktikan keupayaan ketenteraan republik Islam.

Kenyataan oleh Jeneral Ahmad Vahidi adalah pengakuan pertama rasmi Iran bahawa UAV kumpulan pengganas Lubnan menggunakan teknologi Iran. Pengakuan ini keluar beberapa hari selepas pemimpin Hezbollah Sheikh Hassan Nasrallah mendakwa tanggungjawab untuk pelancaran dan berkata UAV itu telah dibuat di Iran dan dipasang di Lubnan.

"Satu kerja yang bagus,  Hizbullah," General Vahidi berkata. "Era di mana rejim Zionis [Israel] boleh berfikir ia mempunyai ketuanan serantau akan berakhir."

Satu laporan oleh stesen televisyen Hezbollah Al-Manar pada hari Jumaat mendakwa bahawa UAV yang dilancarkan ke Israel berjaya merakamkan gambar reaktor nuklear Dimona sebelum ia telah ditembak jatuh oleh pesawat tempur Israel pada Oct 6. Al-Manar menyiarkan video menunjukkan penerbangan simulasi UAV  itu sebelum ia dipintas.

Menurut kepada filem itu, UAV itu  berlepas di selatan Lubnan, terbang di sepanjang pantai Israel, dan berjaya memfilemkan beberapa pangkalan tentera udara Israel di selatan serta reaktor nuklear Dimona, sebelum ditembak jatuh.

Nasrallah memberi amaran pada hari Jumaat bahawa operasi UAV  tidak akan berakhir setakat itu.
Walaupun pesawat pejuang Israel ditembak jatuh pesawat tanpa pemandu, penyusupan itu menandakan  ruang udara Israel tidak dijaga begitu ketat. Sebelum ini Hizbullah telah menjadi suspek utama kerana penggunaan senjata senjata canggih dari Iran dan sejarah mereka yang cuba untuk menggunakan pesawat yang sama.

Hizbullah, adalah satu kumpulan yang Syiah yang kuat dan komited kepada kemusnahan Israel, telah lama berkhidmat sebagai proksi Iran di sepanjang sempadan utara Israel. Ia juga dilihat sebagai sekutu rapat rejim  Presiden Syria Bashar al-Assad. Israel menuduh kerajaan Assad membenarkan Iran untuk membekalkan  senjata kepada Hizbullah melalui wilayahnya.

Israel dan Hizbullah pernah berperang dengan sengit pada pertengahan tahun 2006 yang lalu, di mana beratus-ratus orang terbunuh.

Pada hari Khamis, Nasrallah berkata dalam ucapan yang disiarkan di televisyen: "Ucapan pada hari ini  adalah ingin menuntut hak oleh untuk operasi kualitatif ini [melancarkan UAV] Hari ini kita akan mendedahkan sebahagian kecil keupayaan kami, dan kita hendaklah menyimpan banyak lagi kekuatan tersembunyi. Ia adalah hak kita untuk menghantar penerbangan tanpa peninjau (UAV) lain di dalam Palestin yang dijajah Israel.  Ini bukan kali pertama dan tidak akan menjadi yang terakhir. Kita boleh mencapai mana-mana tempat yang kita mahu. "

Nasrallah berkata pesawat itu telah dibuat di Iran dan dipasang oleh Hizbullah, sambil menambah bahawa ia adalah jauh lebih canggih daripada UAV sebelum ini.

Cubaan terakhir diketahui oleh Hizbullah untuk menggunakan UAV adalah semasa perang 2006, apabila Israel menembak jatuh pesawat tanpa pemandu buatan Iran yang memasuki ruang udara.

Kritikan pada Nasrallah telah meningkat baru-baru ini di Lubnan. Bekas Perdana Menteri Lubnan Saad Hariri menggesa Presiden Lubnan Michel Suleiman untuk menyekat kekuatan tentera Hezbollah dan memaksa organisasi untuk meningkatkan kawalan tentera negara Lubnan.

"Nasrallah mesti memahami bahawa Lubnan bukan lah seperti pesawat terbang tanpa pemandu. Tujuan Hizbullah untuk mengheret Israel ke dalam drama peperangan tentera sebenarnya adalah untuk mengalihkan perhatian dunia daripada apa yang mereka lakukan kepada rakyat di Syria. Yang akhirnya rakyat Lubnan yang akan menanggung beban dan kesusahan."Hariri berkata.

Sementara itu, Al-Arabiya melaporkan pada hari Sabtu bahawa seorang pengarah operasi kanan Hizbullah  berpaling tadah kepada Israel beserta dokumen sulit dan wang yang diperolehi dari satu organisasi. Menurut laporan itu, ketua pegawai kewangan Hezbollah, 29 tahun, seorang jurutera telekomunikasi Hassan Fahs, yang juga bertanggungjawab untuk rangkaian komunikasi Hizbullah meninggalkan Lubnan dan memasuki Israel bersama dana 5juta USD yang telah digelapkan.

Menurut kepada Israel Radio,kedua-dua pegawai Israel dan Hizbullah telah menafikan laporan itu Al-Arabiya tersebut.