Isu Semasa

[Isu Semasa][bleft]

Hiburan

[Hiburan][bsummary]

Dunia

[Dunia][twocolumns]

Pejuang Hezbollah Merupakan Mesin Pembunuh Assad






Duta AS ke PBB Susan Rice berkata pemimpin Hezbollah Hassan Nasrallah tidak ikhlas memperjuangkan kedaulatan Lubnan.

Pegawai AS berkata pada Isnin lalu bahawa pejuang Hizbullah di Lubnan telah mempertingkatkan sokongan kepada kerajaan Syria dan telah menjadi sebahagian daripada "mesin pembunuh" kepada Presiden Bashar al-Assad.

Duta AS Susan Rice juga memberitahu di mesyarat bulanan Majlis Keselamatan PBB di Timur Tengah bahawa pemimpin Hezbollah juga berterusan untuk merancang plot baru dengan Iran untuk menjaga kepentingan Assad.

Minoriti Alawite dalam pemerintah Syria adalah penganut Syiah dan mempunyai hubungan rapat dengan Iran dan Hizbullah, yang kesemuanya didominasi oleh Fahaman Syiah. Assad telah lama membantu Iran untuk menghantar bantuan kepada Hizbullah dan Hamas, yang menguasai Gaza, serta mengkucar kacirkan kerajaan Lubnan dan mengancam keselamatan Israel dan kepentingan AS di Timur Tengah.

Duta AS menuduh pemimpin Hizbullah, Sheikh Hassan Nasrallah, bermuka-muka dalam dakwaan beliau bahawa dia sedang memperjuangkan kedaulatan Lubnan.

"Sokongan Hezbollah terhadap Assad mendedahkan perjuangan Hassan Nasrallah untuk kepentingan negara Lubnan sebagai tidak lebih daripada satu helah," kata Rice.

"Pemimpin kumpulan itu mungkin cuba untuk mengalih perhatian rakyat Lubnan melalui retorik palsu tentang perjuangan mereka tetapi kebenaran jelas dilihat: pejuang Nasrallah itu sekarang adalah sebahagian daripada mesin membunuh Assad dan pemimpin Hezbollah meneruskan plot baru dengan Iran dalam langkah-langkah yang terdesak untuk menaikkan pemerintahan Diktator dan Pembunuh seperti Assad, "katanya.

Rice berkata AS telah menggalakkan masyarakat antarabangsa "untuk menangani aktiviti pengganas Hezbollah dan melakukan lebih untuk mendedahkan penglibatan Hezbollah dalam perang Assad terhadap rakyatnya."

Prosor berkata Nasrallah mendakwa mereka memerlukan tentera persendirian dengan peluru berpandu canggih untuk mempertahankan Lubnan terhadap negara Yahudi itu. "Hari ini kita melihat bahawa tentera Hizbullah adalah jauh lebih asyik dengan menyembelih saudara Arab dan saudara seagama di Syria (yang berfahaman Sunnah)," katanya.

Prosor berkata Nasrallah dan Presiden Iran Mahmoud Ahmadinejad membentuk "trio keganasan" dengan Assad, "menjalankan kezaliman atas Damsyik tentang bagaimana untuk menyembelih rakyat Syria yang tidak menyebelahi Assad dengan lebih terancang"

Duta AS berkata perang Syria selama 19 bulan sekarang menimbulkan cabaran kepada jiran-jiran Israel, termasuk Lubnan, yang telah mengalami serangan rentas sempadan dan kemasukan pelarian dari Syria.

Rice memuji kerajaan Lubnan dan angkatan tentera mereka "untuk mengekalkan kestabilan dan undang-undang dan ketenteraman di masa kritikal ini" dan mengalu-alukan usaha oleh Presiden Lubnan Michel Suleiman dan lain-lain untuk mengadakan dialog termasuk pelucutan senjata kepada militan haram seperti yang dituntut oleh Majlis Keselamatan PBB.

Ramai pembentang pada mesyuarat tersebut menyebut angka mangsa keganasan Assad semakin meningkat di Syria yang kini dianggarkan oleh aktivis keamanan melebihi angka 30,000 .Kegagalan Majlis itu adalah juga disebabkan oleh penekanan keterlaluan Majlis itu terhadap konflik Palestin-Israel.

Ketua Politik PBB, Jeffrey Feltman memberitahu majlis itu bahawa ia harus mengambil berat di atas kegagalan pihak Israel dan Palestin untuk mengambil langkah-langkah yang bermakna untuk memulakan semula rundingan yang terhenti dan juga menekankan bahawa isu Palestin -Israel ini mesti kekal sebagai keutamaan PBB.

"Kita bimbang, bagaimanapun, bahawa pintu untuk apa-apa penyelesaian boleh tertutup di depan mata kita," katanya.