Isu Semasa

[Isu Semasa][bleft]

Hiburan

[Hiburan][bsummary]

Dunia

[Dunia][twocolumns]

Presiden Iran Mengakui Akan Ada Serangan Ke Atas Iran





Presiden Iran Mahmoud Ahmadinejad mengakui kemungkinan serangan terhadap sasaran nuklear di negara itu pada hari Selasa dalam satu temu bual Agensi Berita Iran

Ahmadinejad juga berkata bahawa Republik Islam Iran tidak akan memulakan perang terhadap mana-mana negara lain, tetapi jika ia diserang, Iran akan bertindak balas keras terhadap pencerobohan asing.

"Kemungkinan serangan terhadap Iran tidak boleh boleh diabaikan," Ahmadinejad berkata, "tetapi beliau berkata bahawa tindak balas Iran ke atas mana-mana penceroboh akan boleh membawa kehancuran. Iran sentiasa dan tidak akan memulakan mana-mana peperangan tetapi Iran akan mempertahankan wilayah mereka. "

Ahmadinejad enggan mengulas secara terperinci mengenai perkembangan masa depan Iran, tetapi diingatkan bahawa, "Kita perlu untuk melepasi tempoh sukar dan segala kontroversi."

Dalam sebuah artikel dalam majalah Foreign Policy,pengulas Amerika, David Rothkopf menjelaskan bahawa kerjasama antara AS dan Israel dalam beberapa minggu kebelakangan ini telah membawa kepada perancangan "serangan ketenteraan" terhadap satu kemudahan pengayaan uranium Iran.

Memetik sumber, Rothkopf berkata  "serangan" itu mungkin mengambil masa hanya 'beberapa jam' kalau berjaya dan hanya akan melibatkan 'sehari atau dua' secara keseluruhan. Ia akan dijalankan melalui udara, terutamanya menggunakan pesawat pengebom dan sokongan pesawat tanpa juruterbang UAV. "

Rothkopf juga berkata, "Seorang peguam bela menegaskan ia akan menjadi satu 'hasil transformatif' dalam memastikan Iraq, Syria, Lubnan dalam meneruskan proses damai, serta menjaga keamanan Teluk, menghantar mesej yang tidak berbelah bagi kepada Rusia dan China, dan menjamin kekuasaan Amerika di rantau ini untuk dekad yang akan datang. "

Beliau juga menegaskan bahawa Israel tidak boleh bersendirian dalam menyerang kemudahan nuklear Iran "Untuk menghancurkan kemudahan  Iran, seperti loji pengayaan di Fordow," Rothkpf menjelaskan, "mereka memerlukan peluru berbandu bunker-busting  pada skala di mana pesawat Israel tidak mampu untuk menjalankan misi, oleh itu,kerjasama ketenteraan bersama Amerika Syarikat dan yang lain-lain amat diperlukan."

Sementara itu, kesan sekatan ekonomi telah menjejaskan Iran. Maersk, syarikat perkapalan kontena terbesar di dunia, telah menghentikan operasinya di Iran hasil daripada sekatan antarabangsa, kata seorang jurucakap syarikat Denmark.

Langkah ini adalah satu tamparan serius terhadap ekonomi Iran, seperti kebanyakkan produk import, termasuk makanan, memasuki negara ini melalui laut. Walaupun sekatan antarabangsa terhadap Iran tidak termasuk produk makanan, tetapi semakin banyak syarikat-syarikat makanan dari Barat telah hentikan  perniagaan dengan Iran kerana risiko yang tinggi dan kerumitan transaksi fiskal, mereka takut bahawa perdagangan dengan Iran berpotensi memudaratkan perniagaan mereka di tempat lain.