Isu Semasa

[Isu Semasa][bleft]

Hiburan

[Hiburan][bsummary]

Dunia

[Dunia][twocolumns]

ISU ALLAH: Kenapa Kerajaan Benarkan Di Borneo






1. Kerajaan telah melarang penganut Kristian menggunakan nama Allah dlam menggantikan nama Tuhan Trinity mereka di Semenanjung. Tapi ada juga pembangkang yang SPIN berkata kenapa Kerajaan membenarkan pula Kristian di Sabah dan Sarawak menggunakan nama Allah. Ini Penjelasannya.

2. Wajar saya kongsikan, kerana saya dapat rasakan, ramai Orang Melayu Islam sebenarnya tidak memahami bahawa Kristian itu pun banyak Mazhab dan fahaman yg berbeza.

3. Memang kerajaan bagi Sabah Sarawak pakai kalimah Allaah kerana kristian sabah sarawak majoriti Protestian dan SDA(Seven Days Athr), yakni yg mengakui Allaah itu satu tidak beranak dan tidak diperanakkan... Nabi Isa itu Rasul spt juga Ibrahim, Daud dan Sulaiman. Antara contoh Protestian yang ada di Malaysia adalah seperti SDA, SIB dan Anglican.

4. Cuma Protestian tidak mahu menerima Nabi Muhammad kerana dia bangsa Arab yang ganas. Maka, mereka menggunakan nama Allaah tak salah kerana tidak mensyirikkan Allaah. 

5. Tapi disemenanjung, kristiannya KATOLIK. Bagi Protestian, Katolik ni penyeleweng dan berpegang pada Trinity, dan mengakui Isa itu anak tuhan. Maka sekiranya Katolik menggunakan nama Allaah, serupa mengatakan Allaah itu beranak, dan ini mensyirikkan dan kufur.

6. Oleh itu, fahamilah Kristian semenanjung dan borneo adalah berbeza. Protestian dan Katolik tidak mensetujui sesama sendiri mcm Islam Sunni dan Syiah.

7. Borneo menggunakan Bible Old Testiment, "The Lord is one, and only one, no bears a child nor child upon..." . Jika tukar kepada Allaah pun, "Allaah itu satu dan hanya satu, tiada anak dan tidak diperanakkan..." 

8. Tetapi di Semenanjung, Bible New Testiment yg Katolik guna..."The Lord calls upon his son to free the sins of men with love, with sacrifice..." Bayangkan kalau tukar kepada Allaah, "Allah memanggil anaknya dan suruh anaknya membersihkan dosa-dosa manusia dgn kasih sayangNya..." Takkah kufur namanya?

Bible Old Testament: 

9. Dalam Old Testament ada disebut 20 sifat Allah yg sama dgn Islam.... Kerana Old Testament ni adalah Taurat yang diguna pakai oleh Yahudi dan Kristian SDA dan fahaman Protestian yg lain... Protestian maknanya menentang(Protes) Bible Baru....
Oleh kerana ia diberikan pada Nabi Ibrahim, maka segala kisah Nabi Muhammad sahaja yg tiada... Dan mereka enggan menerima Nabi Muhammad kerana baginda ialah Arab....

Bible New Testament: 

10. Injil yang telah diubah oleh Rabbi-rabbi Yahudi bertujuan untuk menyesatkan kaum selepas mereka. Oleh kerana Yahudi ni busuk hati dan suka menyesatkan, maka mereka mengubah isi kandungan injil dgn mengatakan bahawa Tuhan itu beranak.

Bagaimana nak membezakan Katolik dan Protestian?:

11. KATOLIK ADA SALIB YG ADA PATUNG ISA DISALIB, sedangkan Protestian salibnya kosong, kadang-kadang tiada salib pun. Kerana Katolik percaya bahawa Nabi Isa disalib untuk menebus dosa-dosa manusia. Sedangkan Protestian mengatakan Nabi Isa tidak disalib, tetapi diangkat ke langit.


12. Protestian juga haram mabuk, haram berzina, wajib menutup aurat (lihat pakaian Rahib Orthodox), dan sebagainya.

13. Sebaliknya KATOLIK kononnya dibenarkan, kerana Jesus telah menebus segala dosa-dosa mereka... So apa je mereka buat didunia ini, tiada dosa asalkan yakin pada Jesus, anak Tuhan....

KONFLIK Antara Katolik dan Protestian:

14. Tidak dinafikan yang ramai tidak mengenali Protestian kerana di Eropah, Paderi Barboun yang membawa ajaran Protestian ini telah dibakar hidup-hidup bersama semua penganutnya. Maka penganut yg tinggal lari ke negara-negara bukan Eropah. Ramai bertapak di Russia sebagai Kristian Orthodox, dan di Borneo, Jepun dan Afrika, menggunakan nama SDA dan banyak lagi.

15. Katolik berkembang dgn pesat dibawah pengaruh Vatican City dan penganut Katolik didunia adalah terbanyak sekali. Disemenanjung 99% Kristian adalah Katolik. Protestian protes Katolik, kerana itu dinamakan Protestians

16. FAKTA: memang di Sabah dan Sarawak ada Bible SDA dalam bahasa Melayu yang menggunakan Allaah dan tiada isu disana kerana asalnya Taurat juga menggunakan Ah-Laa (The One in Hebrew).

17. Tapi Bible New Testament itu diubah dari Injil. Dan Injil itu asalnya bukan Arab dan Ibrani (Hebrew), mereka memang menggunakan O'Lord didalam Injil asal. 

18. Oleh itu, penganut Protestian pun tidak setuju Katolik menggunakan Allaah, Kerana Allaah itu Yang satu di dalam bahasa Arab. Dan sekiranya Katolik menggunakan nama Allaah, Protestian akan marah juga kerana ia mensyirikkan Allaah.

KENAPA KATOLIK NAK GUNA JUGA NAMA ALLAH DI SEMENANJUNG?

19. Kenapa Semenanjung nak guna juga kalimah Allah? Kerana Katolik tidak merasakan yang mereka sesat. Macam Syiah, takkan mengaku sesat, malahan mengatakan sunni dan sahabat Nabi sesat.


20. Oleh itu, Katolik juga tak mengaku sesat, dan mengatakan protestian sesat. Dengan ini diorang pun nak ikut Protestian menggunakan Allaah. Tapi ini bahaya, kerana protestian tidak mengakui Allaah ada anak. Tetapi katolik mengatakan Allaah beranak.

21. Kalau pun "GUNA" kalimah Allaah tanpa terjemah ke Bible, cuba bayangkan budak2 sekolah rendah Kristian Katolik berbual-bual di sekolah bersama budak2 Islam, 
"Kitorang boleh makan babi walaupun dlm kristian haram. sebabnya Allaah dah hantar anaknya, Jesus utk disalib bagi menghapuskan dosa-dosa manusia... so kitorang makan babi nie pun nanti kat akhirat, anak Allaah, Jesus akan tolong tebus dosa..." Baru la terpinga-pinga anak-anak Islam yang masih kecil. 

22. Kalau nasib baik, mereka akan bertanya kepada ibu bapa dulu, tapi kalau tak bernasib baik, mereka diamkan saja benda ini tanpa ibu bapa tahu dan terus buat keputusan sendiri.

23. Surah al-Kaafiroon, Ayat 6: Kau dgn agamamu, aku dgn agamaku... 
Surah al-Ikhlas, Ayat 3-4: Allaah tidak beranak dan tidak diperanakkan, dan tiada yg serupa dgn Allaah... 

24. Dari ayat-ayat ni membuktikan, menyamakan Allaah dgn sesuatu yg lain adalah syirik, dan umat Islam yg membenarkannya adalah kufur... Kristian katolik menyamakan Allaah dgn manusia kerana Allaah beranak dan anaknya bentuk manusia (Jesus). Maka terang-terangan katolik syirik... 

25. Dan umat Islam yg mendengar Bapak Isa dipanggil dgn nama Allaah jugak adalah kufur, sebagaimana kufurnya umat Islam yang menyokong perlakuan syirik... 

Mahukah kamu semua bersubahat kufur ?






NASIHAT kepada MUSLIM: kita orang Islam tak perlulah mencampuri hal-hal orang agama lain, Jika mereka tidak bersependapat biarlah mereka menyelesaikan masalah mereka dengan aman dan dengan menggunakan ilmu. Bukan dengan pergaduhan dan kekacauan. Negara kita ada undang-undang demi untuk keharmonian semua penganut agama. Kita yang Islam ni juga perlu tegas mempertahankan kesucian agama dan nama Allah. Hal antara Katolik dan Protestian biarlah mereka berbincang dengan seelok-eloknya.