Isu Semasa

[Isu Semasa][bleft]

Hiburan

[Hiburan][bsummary]

Dunia

[Dunia][twocolumns]

6062 jangkitan, 132 mati, menjadikan wabak Wuhan kini telah mengatasi SARS



CHINA. Jumlah kes disahkan jangkitan koronavirus yang meluas di tanah besar China saha telah mencapai 5,974 kes, kata pihak berkuasa kesihatan pada hari Rabu - jumlahnya melampaui kes wabak 2002-03 SARS yang membunuh hampir 800 orang di seluruh dunia.

Jumlah korban kematian akibat coronavirus baru telah meningkat kepada 132 pada hari ini. 840 kes yang baru disahkan di wilayah Hubei, di mana wabak itu ditemui di ibu kota Wuhan.

Jumlah terkini wabak Wuhan seluruh dunia setakat 4 petang Rabu 29 Januari 2020




Wabak ini jelas datang dari orang-orang dari Wuhan dimana hari ini mereka terpaksa melalui penyaringan dan mendapat kecurigaan daripada orang dari wilayah lain di China.

CHECK: Data terkini penyebaran virus wuhan seluruh dunia

Sementara itu, Jerman, Taiwan dan Vietnam telah melaporkan jangkitan koronavirus yang disebabkan oleh penghantaran dari manusia ke manusia.

Sindrom pernafasan akut yang teruk (Sars) dahulu direkodkan menjangkiti 5,327 orang di tanah besar China dalam sembilan bulan dan membunuh 349 orang, menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia.




Kematian dari jangkitan koronavirus baru semuanya dilaporkan di tanah besar China, dengan 125 di Hubei dan tujuh di wilayah lain. Kira-kira 3,300 orang dimasukkan ke hospital di Hubei, dengan lebih daripada 20,000 orang masih dipantau kerana mengalami simptom.

Di tempat lain di China, oleh kerana panik mengenai penyebaran wabak, kebencian kepada orang-orang dari Wuhan juga semakin meningkat.




Pihak berkuasa wilayah di seluruh negara telah meningkatkan pemeriksaan untuk warga dari Wuhan. Di wilayah Shandong, lebih daripada 69,000 orang dari Wuhan dikesan antara 6 hingga 27 Januari.

Di Jinan, ibukota wilayah, 4,266 orang dari Wuhan diletakkan di bawah pemerhatian perubatan.

Jumlah kematian dari coronavirus baru terus meningkat, dengan banyak kematian dijangka dilaporkan. Kebanyakan pesakit yang telah terbunuh adalah lebih tua daripada 60 tahun dan mempunyai penyakit lain yang sedia ada, menurut laporan dari South China Morning Post.

-Tun Carlos

CHECK: Data terkini penyebaran virus wuhan seluruh dunia