Isu Semasa

[Isu Semasa][bleft]

Hiburan

[Hiburan][bsummary]

Dunia

[Dunia][twocolumns]

Perkembangan menarik kes Najib vs Hakim Nazlan


Perkembangan terbaru perbicaraan kes SRC Datuk Seri Najib Razak semakin menarik apabila kedua mahkamah dan hakim yang menjatuhkan hukuman terhadap Najib Razak telah berjaya  di ’Checkmate’ oleh pihak pembela (DSNR)

Kes dimana DSNR membuat pemohonan rayuan membatalkan kes dan hukuman terhadapnya semakin menarik apabila pihak DSNR memberitahu mahkamah bahawa beliau telah mendapat maklumat berkaitan kandungan siasatan dan soal jawab antara pihak Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia dengan Hakim Nazlan.

Dalam kenyataan terbaru, DSNR memberitahu mahkamah beliau telah mendapat maklumat penuh berkenaan siasatan terhadap Nazlan oleh SPRM , lebih dasyat lagi , maklumat yang dikirim dalam envelope ke alamat rumahnya di Langgak Duta , Taman Duta, itu juga perincikan jawapan yang Nazlan beri kepada SPRM.

I am aware that Justice Nazlan had been called in by MACC recently for his statement to be recorded,” Najib said in his affidavit, before going on to say what the judge had allegedly told the MACC recording officer.

Najib said he was also “made to understand” what Nazlan’s response was when asked by MACC officers about matters relating to the Maybank loan, but did not elaborate on how he had this purported knowledge about how the judge responded
“I am confident and know this averment to be true and I challenge either MACC or the prosecutors to deny this on record and through any affidavit in response,” Najib said.

Maka , dengan ini , secara tidak lansung Najib telah berjaya “Checkmate” Hakim Nazlan sekaligus mahkamah yang mendengar kes rayuan Najib.

Selain itu , Najib juga mendapati dokumen dan bukti berkenaan kaitan Nazlan dalam Maybank di kirim melalui enveleop itu.

Previously, Najib said he had around May 9 during the Hari Raya period “discovered an anonymous envelope” containing past Maybank documents during the 2010 to 2012 period which was sent to his house at Jalan Langgak Duta, Taman Duta, Kuala Lumpur.

Sejajar dengan kesemua hal ini , Najib memohon untuk memanggil beberapa saksi baru untuk memberi keterangan dan mengesahkan penemuan baru untuk mengukuhkan fakta pembelaan nya.

Sehingga kini telah banyak pihak berpendapat kes seharus digugurkan atau dibicara semula untuk menepati ‘standard penghakiman antarabangsa’ dimana jika terdapat “conflict of interest’ hakim seharus menarik diri atau ‘recuse’ dari mendengar kes.

Bahkan , hakim asal mendengar kes Datuk Suffian juga telah digugurkan hanya sebab konon konon abang nya seorang ahli UMNO.

Namun , apabila Nazlan didapati terkait dengan tugas di Maybank dalam unit menguruskan SRC pula boleh menjadi Hakim.

Tambah lagi, Nazlan sendiri ada kes menerima wang gelap yang beliau gagal perjelaskan dari suspek utama kes Jho low dan disiasat oleh SPRM dan PDRM.


Maka , kes semakin menarik dan ‘advantage’ kini berpihak kepada Najib Razak

Sambil itu, kes Zeti Akhtar Aziz juga masih belum dibuka , dimana ia pasti dapat merungkai siapa dibelakang Zeti dan mungkin boleh meruntuhkan seluruh Pakatan Harapan jika didapati mereka tahu berkenaan wang RM700 juta di Singapura tetapi ‘bersubahat’ menutupinya.

Ini semua pasti nya satu kedudukan ‘Checkmate” dari pasukan Najib Razak dan apa pula yang akan dipersembahkan oleh pendakwa untuk merubahkan kedudukan ini.

Rakyat memerhatikan , begitu juga seluruh dunia.

-MyTV-Online