Isu Semasa

[Isu Semasa][bleft]

Hiburan

[Hiburan][bsummary]

Dunia

[Dunia][twocolumns]

'Kertas siasatan SPRM terhadap hakim Nazlan tiada dengan kami' - Peguam Negara


PUTRAJAYA: Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) masih belum menyerahkan kertas siasatannya terhadap hakim Mahkamah Rayuan Nazlan Ghazali kepada Jabatan Peguam Negara (AGC).

Oleh itu, Peguam Negara Idrus Harun berkata beliau tidak dapat mengesahkan kesahihan dokumen bocor yang kononnya kertas siasatan SPRM terhadap Nazlan.

"Saya tidak tahu, ia (kertas siasatan SPRM) tidak ada bersama kami," katanya ketika ditanya mengenai kesahihan dokumen yang bocor di luar acara simposium Keluarga Malaysia.

Awal minggu ini, penulis blog Raja Petra Kamarudin yang berpangkalan di UK memuat naik dokumen yang kononnya disediakan oleh SPRM. Dokumen itu nampaknya menunjukkan bahawa SPRM telah menamatkan siasatannya terhadap Nazlan dan menyerahkan laporannya kepada AGC.

Ini mendorong Setiausaha Agung Umno Ahmad Maslan menggesa SPRM mengesahkan kesahihan dokumen itu.

Ahli Parlimen Pontian itu juga menggesa AGC untuk menyatakan sama ada ia akan mengambil tindakan lanjut susulan siasatan SPRM.

Ahmad menegaskan bahawa pada 21 Mei, SPRM berkata ia telah menyelesaikan siasatannya terhadap hakim rayuan dan menyerahkan kertas siasatannya kepada AGC.


Kenyataannya nampaknya mencadangkan beberapa kaitan antara penemuan siasatan dan hujah konflik kepentingan yang didakwa dibangkitkan oleh Najib Razak dalam permohonannya yang gagal kepada Mahkamah Persekutuan untuk mengemukakan bukti baharu dalam rayuan SRC Internationalnya.

Nazlan, yang dinaikkan pangkat ke Mahkamah Rayuan pada Februari, adalah hakim yang mengetuai perbicaraan SRC Najib di Mahkamah Tinggi dan menjatuhkan hukuman penjara 12 tahun dan denda RM210 juta kepada bekas perdana menteri itu.

Pada Selasa, Mahkamah Persekutuan menolak permohonan Najib untuk mengemukakan bukti baharu bagi membuktikan bahawa Nazlan berada di bawah konflik kepentingan yang serius ketika mempengerusikan perbicaraan SRC dua tahun lalu.

FMT