Isu Semasa

[Isu Semasa][bleft]

Hiburan

[Hiburan][bsummary]

Dunia

[Dunia][twocolumns]

UMNO gesa Peguam Negara sahkan surat siasatan SPRM terhadap Hakim Nazlan


KENYATAAN MEDIA

1. Mengikut kenyataan rasmi bertarikh 21 Mei 2022, pihak Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mengesahkan bahawa siasatan mengenai kes membabitkan Hakim Mahkamah Rayuan, Datuk Mohd Nazlan Mohd Ghazali telah diselesaikan dan diserahkan kepada pihak Jabatan Peguam Negara untuk tindakan lanjut pada 18 Mei 2022 lalu. 

2. Satu dokumen yang didakwa merupakan kertas siasatan tersebut yang dikatakan terbocor telah menjadi tular pada waktu ini. Kertas tersebut mendakwa ada berlakunya kesalahan di bawah Seksyen 220 Kanun Keseksaan.

3. Memandangkan Hakim-hakim Mahkamah Persekutuan bagi kes SRC telah menolak permohonan Dato' Sri Mohd Najib Tun Haji Abdul Razak untuk memasukkan bukti dokumen bagi memeriksa percanggahan kepentingan Hakim Datuk Mohd Nazlan Mohd Ghazali dan memandangkan kertas siasatan sudah berada di pihak Jabatan Peguam Negara sejak 3 bulan lalu, UMNO berpandangan:


a) Pihak SPRM perlu mengesahkan atau menafikan keabsahan kertas siasatan tersebut yang sudah tular.

b) Pihak Jabatan Peguam Negara perlu mengumumkan sekiranya akan ada tindakan lanjut bagi kertas siasatan tersebut.

4. Integriti institusi yang kita hormati perlu dilindungi dan UMNO amat berharap pihak SPRM dan pihak Jabatan Peguam Negara akan menjelaskan kepada rakyat mengenai isu ini dalam masa terdekat.

DATUK SERI AHMAD MASLAN
SETIAUSAHA AGUNG UMNO
18 OGOS 2022