Isu Semasa

[Isu Semasa][bleft]

Hiburan

[Hiburan][bsummary]

Dunia

[Dunia][twocolumns]

Putin tak bergurau guna nuklear, Presiden US beri amaran 'armageddon'


Presiden AS Joe Biden berkata pada Khamis bahawa dunia mempertaruhkan “Armageddon” nuklear buat pertama kali sejak Perang Dingin dan bahawa dia cuba mencari “luar jalan” Presiden Rusia Vladimir Putin dalam konflik Ukraine.

“Kami tidak menghadapi prospek Armageddon sejak Kennedy dan krisis peluru berpandu Cuba” pada 1962, kata Biden pada acara pengumpulan dana parti Demokrat di New York.

Putin “tidak bergurau” apabila dia mengancam untuk menggunakan senjata nuklear untuk meneruskan pencerobohannya ke atas Ukraine, kata Biden.

Biden membuat komen yang luar biasa kerasnya mengenai risiko yang ditimbulkan oleh ancaman nuklear Putin semasa bercakap dengan penyokong parti pada acara yang dihoskan di rumah Manhattan James Murdoch, anak kepada mogul akhbar Rupert Murdoch.


Merujuk kepada kebuntuan nuklear yang dicetuskan oleh Kesatuan Soviet yang menempatkan peluru berpandu di Cuba, dalam jarak yang mudah dari Amerika Syarikat, Biden berkata untuk “pertama kali sejak krisis peluru berpandu Cuba, kita mempunyai ancaman langsung daripada penggunaan senjata nuklear jika dalam hakikatnya perkara-perkara berterusan mengikut jalan yang mereka lalui.”

Senjata nuklear

Putin telah membuat ancaman terselubung tipis untuk menggunakan senjata nuklear jika dia merasakan dia telah kehabisan pilihan dalam usahanya untuk merampas sebahagian besar wilayah Ukraine dalam menghadapi tentangan sengit oleh Kyiv yang menyokong Barat.

Pakar mengatakan ini kemungkinan besar adalah serangan taktikal yang agak kecil. Tetapi Biden memberi amaran bahawa serangan taktikal di kawasan terhad masih berisiko mencetuskan kebakaran yang lebih meluas.

“Kami mempunyai seorang lelaki yang saya kenali dengan baik,” kata Biden. Putin “tidak bergurau apabila dia bercakap tentang potensi penggunaan senjata nuklear taktikal atau senjata biologi atau kimia, kerana ketenteraannya, anda mungkin berkata, sangat berprestasi rendah.”

Bagaimanapun, “Saya tidak fikir ada apa-apa perkara seperti keupayaan untuk (menggunakan) senjata nuklear taktikal dan tidak berakhir dengan Armageddon,” kata Biden.

“Saya cuba mencari tahu apakah jalan keluar Putin,” kata Biden. “Di mana dia mencari jalan keluar? Di manakah dia mendapati dirinya berada dalam kedudukan yang dia tidak, bukan sahaja kehilangan muka, tetapi kehilangan kuasa yang ketara dalam Rusia?”