Isu Semasa

[Isu Semasa][bleft]

Hiburan

[Hiburan][bsummary]

Dunia

[Dunia][twocolumns]

Adakah Inisiatif 'Belt and Road' China kehabisan tenaga, dibebani hutang?


KUALA LUMPUR – China membiayai dan membina laluan kereta api yang berjalan dari Miritini untuk kereta api penumpang dan dari pelabuhan Mombasa untuk kereta api barang ke ibu kota Nairobi, dengan sambungan ke Naivasha, sebuah bandar di Central Rift Valley.

Ia adalah sebahagian daripada rancangan mega untuk mencipta semula Jalan Sutera purba di bawah Inisiatif 'Belt and Road' Presiden China Xi Jinping yang bernilai berbilion dolar.


Sebelum China Exim Bank semakin berhati-hati terhadap daya maju komersial projek itu, ia telah memajukan AS$5 bilion untuk membina landasan kereta api sepanjang 590km.

 Tetapi China enggan membiayai bahagian itu ke Malaba, di sempadan Uganda, juga atas kebimbangan daya maju komersial.


SGR Kenya mewakili kedua-dua jenis pembangunan di bawah Inisiatif Belt and Road – yang telah menyaksikan China mencurahkan berbilion-bilion ke dalam projek mega seperti pelabuhan, lebuh raya, empangan hidroelektrik dan kereta api – serta trend penguncupan dalam pinjaman China untuk besarkan projek.

Di Ethiopia, China membiayai dan membina landasan kereta api Addis Ababa-Djibouti bernilai AS$4.5 bilion, manakala di Djibouti, China mencurahkan wang ke dalam sektor maritimnya, termasuk pelabuhan dan zon perdagangan bebas negara itu, dan membina pangkalan tentera luar negara pertamanya berhampiran kawasan strategik itu. Selat Bab el-Mandeb antara Teluk Aden dan Laut Merah.

Selepas bermula pada 2013 untuk meningkatkan perdagangan dan perdagangan global dengan menambah baik infrastruktur dan ketersambungan dengan Asia, Afrika dan Amerika Latin, Inisiatif Belt and Road telah menyaksikan China membelanjakan lebih daripada AS$1 trilion sepanjang dekad yang lalu.

Sehingga akhir Jun tahun ini, China telah menandatangani lebih 200 dokumen dengan 152 negara dan 32 organisasi antarabangsa sebagai sebahagian daripada inisiatif itu. Dalam tempoh 10 tahun yang lalu, lebih daripada 3,000 projek kerjasama telah dibangunkan dan beribu-ribu pekerjaan tempatan telah diwujudkan, menurut Kementerian Luar Negeri China.

South China Morning Post (SCMP) melaporkan, tetapi baru-baru ini, semakin ramai pengkritik, terutamanya pegawai di Washington dan beberapa negara Barat lain, menuduh China menaikkan hutang beberapa negara ke tahap yang tidak mampan. Pengkritik menuduh Beijing terlibat dalam “diplomasi perangkap hutang” – menyebabkan negara dibebani dengan pinjaman yang mereka tidak mampu.

Pembiayaan untuk projek 'belt and road' juga telah diragui kerana ekonomi China masih menghadapi masalah. 

Beijing melancarkan pakej dasar pada musim panas ini untuk membendung risiko penurunan selanjutnya selepas pertumbuhan ekonomi meningkat hanya 0.8 peratus secara berurutan pada suku kedua. 

Terdapat tanda-tanda bahawa ekonomi telah stabil, tetapi pergantungan jangka panjangnya telah menjadi kebimbangan global.

Tetapi China telah menafikan dakwaan “perangkap hutang”. Sebaliknya, ia telah menuding jari kepada institusi kewangan pelbagai hala dan pemiutang komersial yang menyumbang lebih daripada 80 peratus daripada hutang kerajaan negara membangun.

“Mereka adalah sumber beban hutang terbesar di negara membangun,” kata kementerian luar China awal tahun ini.

Sebagai tindak balas kepada Inisiatif Belt and Road China, AS dan ahli G7 yang lain pada tahun lepas melancarkan Perkongsian AS$600 bilion untuk Infrastruktur dan Pelaburan Global (PGII) untuk “membangunkan infrastruktur yang dipacu nilai, berimpak tinggi dan telus” dalam keadaan rendah. dan negara berpendapatan sederhana.

Austin Strange, penolong profesor dalam hubungan antarabangsa di Universiti Hong Kong, berkata pemacu pembiayaan infrastruktur global China semakin perlahan daripada kadar yang membara sejak sedekad lalu.

“Nampaknya pinjaman infrastruktur yang besar daripada bank dasar China telah memuncak dari segi volum global mereka, dan kerajaan China semakin menonjolkan merit projek berskala kecil,” kata Strange.

Tetapi negara membangun kekal sangat penting untuk kepentingan strategik China, kedua-dua politik dan ekonomi, dan pinjaman infrastruktur yang kurang tidak bermakna penguncupan strategik, kata Strange.

Mandira Bagwandeen, penyelidik kanan di Sekolah Tadbir Urus Awam Nelson Mandela Universiti Cape Town, berkata memandangkan masalah kewangan semasa China, ia tidak berada dalam kedudukan untuk meminjamkan sejumlah besar wang untuk projek infrastruktur di seluruh dunia.

Pada 2016, China memajukan AS$28.5 bilion ke negara Afrika, jumlah tertinggi pernah, dengan kebanyakannya pergi ke Angola. Sejak itu, pinjaman China kepada Afrika telah perlahan kepada paras terendah AS$994.5 juta tahun lepas, menurut Pangkalan Data Pinjaman China kepada Afrika di Universiti Boston.

Tetapi ini tidak bermakna China akan menghentikan pembiayaan projek infrastruktur di luar negara. “Kami berkemungkinan melihat pengurangan dalam bilangan projek,” kata Bagwandeen, terutamanya pembiayaan projek infrastruktur mega bernilai berbilion dolar yang telah datang untuk menggambarkan pelaburan infrastruktur tali pinggang dan jalan.

Pemerhati berkata Inisiatif Belt and Road akan kekal – sekurang-kurangnya selagi Xi berkuasa, memandangkan ia adalah projek dasar luar negaranya dan ia telah dinaikkan kepada status perlembagaan.

Tim Zajontz, felo penyelidik di Pusat Politik Antarabangsa dan Perbandingan di Universiti Stellenbosch Afrika Selatan, berkata Beijing akan terus cuba menyelaraskan inisiatif itu dengan perubahan realiti ekonomi serta dengan perkembangan geopolitik.

“Pelaburan dan pinjaman (Jalur dan jalan) telah menjadi lebih selektif untuk mengelakkan kedua-dua kejatuhan hutang dan tindak balas politik,” kata Zajontz, yang juga sekutu penyelidik dalam Balai Cerap Perang Dingin Kedua, sebuah kolektif penyelidikan global yang menyiasat kesan kuasa besar saingan. “Kami boleh menjangkakan projek infrastruktur yang kurang berskala besar dan lebih banyak pelaburan China dalam usaha pembuatan dan pemprosesan berteknologi rendah di seluruh Afrika.”

Inisiatif Belt and Road juga akan menceburi bidang kerjasama bukan ekonomi untuk meningkatkan pengaruh China dalam bidang budaya, pendidikan dan digital di seluruh Afrika, katanya.

“Kami juga berkemungkinan melihat lebih banyak kerjasama dalam bidang keselamatan antara China dan negara-negara Afrika,” kata Zajontz.

Menurut Kanyi Lui, seorang peguam kewangan projek antarabangsa dan ketua pejabat Pinsent Masons di China, pelan tali pinggang dan jalan adalah perkongsian berdasarkan kepentingan bersama, dan pelaburan dan pembiayaan China disediakan sebagai tindak balas kepada keperluan yang dikenal pasti oleh kerajaan tuan rumah dan tempatan. syarat.

Akibatnya, Lui berkata kawasan panas untuk aktiviti tali pinggang dan jalan raya cenderung beralih ke seluruh dunia.

Beliau berkata jika sesetengah negara atau wilayah menjadi lebih sukar atau menunjukkan kurang permintaan untuk pelaburan, tumpuan secara semula jadi akan beralih ke negara atau wilayah lain – seperti Timur Tengah yang kini sedang mengalami ledakan.

“Kami telah melihat sekurang-kurangnya dua anjakan serupa yang melibatkan Afrika dan Amerika Latin sejak sedekad lalu dan permintaan untuk pembangunan ekonomi di Selatan Global kekal sangat kukuh.”

Lui berkata terdapat tumpuan yang kuat terhadap pembangunan infrastruktur asas seperti kuasa dan pengangkutan semasa dekad pertama inisiatif itu kerana pembangunan ekonomi tidak boleh berlaku tanpa ketiadaan infrastruktur asas, yang secara sejarah menjadi salah satu halangan utama bagi kebanyakan negara membangun. Tetapi negara dalam peringkat pembangunan yang berbeza mempunyai keperluan dan cabaran yang berbeza.

Sejak Xi mengumumkan idea “kecil itu cantik” semasa Simposium Inisiatif Belt and Road ketiga pada November 2021, frasa itu telah menjadi popular dalam retorik rasmi.

-SuaraTv