Isu Semasa

[Isu Semasa][bleft]

Hiburan

[Hiburan][bsummary]

Dunia

[Dunia][twocolumns]

China tembak suar hampir terkena helikopter tentera Kanada di Laut China Selatan


Sebuah pesawat pejuang China melepaskan suar di hadapan helikopter tentera Kanada di perairan antarabangsa Laut China Selatan pada Ahad lalu. 

Pegawai Tentera Kanada mengatakan operasi ini sebagai satu tindakan yang melulu dan boleh mengakibatkan pesawat itu terjatuh. 

"Risiko kepada helikopter pada ketika itu ialah suar bergerak ke bilah pemutar atau enjin jadi ini dikategorikan sebagai tidak selamat dan tidak standard, tidak profesional," kata Mej. Rob Millen, Pegawai Udara di kapal Frigat Tentera Laut Diraja Kanada HMCS Ottawa, kapal perang dari mana helikopter Sikorsky Cyclone sedang terbang.


Insiden itu adalah yang kedua daripada dua pertemuan helikopter Ottawa dengan jet pejuang Tentera Laut Pembebasan Rakyat China J-11 di perairan antarabangsa pada 29 Oktober, yang menyaksikan jet pejuang itu berada hampir 100 kaki dari helikopter, kata Millen yang memberitahu CNN dalam satu temu bual di atas kapal perang.

Beliau berkata bahawa Kanada dan negara-negara lain telah melihat pesawat China mendekati pesawat sayap tetap tetapi jarang untuk melihat tindakan sedemikian diambil terhadap helikopter.

Insiden pertama berlaku di perairan antarabangsa di luar 34 batu dari rantaian Pulau Paracel di bahagian utara Laut China Selatan. Insiden kedua juga berlaku di atas perairan antarabangsa di luar 23 batu dari Paracels. Kapal perang itu beroperasi di perairan antarabangsa 100 batu (160 kilometer) timur Paracels pada masa itu. 

Helikopter Kanada itu sedang mencari kapal selam yang dikesan sebelum ini apabila insiden itu berlaku, kata pegawai di Ottawa. 

Millen berkata dia sedang memandu helikopter Kanada sehari sebelum itu, apabila J-11 China memintasnya dari jarak dekat semasa ia terbang lurus dan paras pada 3,000 kaki di atas air kembali ke Ottawa, isyarat bahawa ia tidak mempunyai niat bermusuhan. 

Dalam pertemuan awal itu, Millen berkata pejuang China terbang mengelilingi helikopternya.

"Apabila pesawat yang memintas itu semakin dekat, pada satu ketika ia menjadi tidak selamat," katanya. 
Helikopternya mengalami gelora yang datang dari jet China, juga mendatangkan bahaya kepada helikopter itu, kata Millen. 

"Saya pastinya tidak selesa seperti yang anda boleh jadi berdasarkan kepada kerapuhan sistem pemutar," katanya. 

Millen berkata dia menamatkan pertembungan itu dengan turun ke 200 kaki, ketinggian yang helikopter masih boleh beroperasi namun "sangat tidak selesa untuk jet pejuang berkelajuan tinggi".

Mejar tentera udara Kanada berkata kru udara tenteranya berlatih tentang cara bertindak balas terhadap pemintas seperti yang berlaku pada Ahad lepas dan akan terus terbang di atas perairan antarabangsa Laut China Selatan.

Ditanya mengenai pemintasan yang berlaku pada taklimat akhbar biasa hari Jumaat, jurucakap Kementerian Luar China Wang Wenbin menjawab: "Saya tidak mengetahui situasi yang anda katakan." 

"Kami telah berkali-kali mengulangi pendirian tegas kami mengenai pesawat perang Kanada yang menjalankan peninjauan berhampiran ruang udara wilayah China," katanya kepada pemberita.

 "Kami berharap Kanada akan menahan diri daripada melakukan tingkah laku yang tidak sesuai untuk mengelakkan keadaan menjadi lebih rumit." CNN juga telah menghubungi Kementerian - China untuk mendapatkan komen.
 
China mendakwa bidang kuasa bersejarah ke atas hampir keseluruhan Laut China Selatan yang luas, dan sejak 2014, China telah membina terumbu kecil dan beting pasir ke pulau buatan yang diperkuat dengan peluru berpandu, landasan dan sistem senjata - mencetuskan bantahan daripada pihak menuntut yang lain. 

Paracel, yang dipanggil sebagai Kepulauan Xisha oleh China, terletak di bahagian utara Laut China Selatan, timur Da Nang, Vietnam, dan selatan Pulau Hainan China. 

1.3 juta batu persegi adalah penting untuk perdagangan antarabangsa, dengan anggaran satu pertiga daripada penghantaran global bernilai trilion dolar melalui setiap tahun. Ia juga merupakan rumah kepada kawasan perikanan yang subur yang luas di mana banyak kehidupan dan mata pencarian bergantung.

Pada 2016, Tribunal Antarabangsa di The Hague membuat kesimpulan bahawa China tidak mempunyai asas undang-undang untuk menuntut hak bersejarah ke atas sebahagian besar Laut China Selatan. China telah mengabaikan keputusan tersebut. 

KEBEBASAN NAVIGASI

Kuasa-kuasa utama barat sering merentasi lautan tersebut untuk menegaskan bahawa wilayah itu adalah perairan antarabangsa, dan ia telah mencetuskan kemarahan Beijing.

The Ottawa telah membuat rondaan di laluan air sejak Isnin lalu, kadang kala ia beroperasi dengan kapal dan pesawat tentera laut Amerika Syarikat, Australia, Jepun dan New Zealand dalam latihan multinasional yang digelar sebagai Noble Caribou.

 Bagaimanapun, ia beroperasi secara bersendirian ketika pertemuan dengan jet pejuang China.

The Ottawa dan kapal pemusnah Tentera Laut AS USS Rafael Peralta berlabuh Rabu hingga Khamis waktu tempatan sebelum meneruskan pengerahan mereka ke Selat Taiwan, satu lagi perairan antarabangsa dan laluan perkapalan penting yang menyaksikan ketegangan di antara PLA dan armada bersekutu.

Pada bulan Jun lalu, Tentera Laut AS melaporkan pertemuan rapat antara kapal pemusnah USS Chung-Hoon dan kapal perang China semasa transit Selat Taiwan, di mana kapal perang AS itu bergerak perlahan untuk mengelak daripada bertembung dengan kapal tentera laut China yang memotong di hadapannya. 

Kapal perang Frigat Kanada HMCS Montreal sedang mengiringi kapal AS pada masa itu, dan kru pemberita yang berada di dalam sedang merekodkan kejadian tersebut. 

Kemudian apabila Menteri Pertahanan China Li Shangfu disoal oleh pemberita pada persidangan pertahanan di Singapura, beliau menyalahkan AS kerana meningkatkan ketegangan di rantau itu 
"Mereka tidak berada di sini untuk sekadar melaluinya, mereka ada di sini untuk memprovokasi,” ujar Li berkaitan kapal perang AS.

Li Shang Fu berkata sekiranya AS dan kuasa asing lain tidak mahu konfrontasi, mereka tidak sepatutnya menghantar aset ketenteraan mereka berhampiran China.

"Sila jaga urusan anda sendiri," kata Li sambil menambah, "Mengapa semua insiden ini berlaku di kawasan berhampiran China, bukan di kawasan berhampiran negara lain?"

Pelayaran kapal perang bersekutu yang melalui selat pada minggu ini adalah lancar, bagaimanapun, tanpa sebarang hubungan telah dilaporkan.

Insiden pada hari Ahad adalah susulan daripada laporan lain berkaitan pintasan secara merbahaya dilakukan kapal-kapal terbang pihak bersekutu pada baru-baru ini.

Tentera AS mengatakan, pada hari Selasa, sebuah jet pejuang PLA datang dalam jarak 10 kaki daripada pesawat pengebom B-52 Tentera Udara AS yang terbang di atas Laut China Selatan. 

Dan pada awal Oktober, sebuah jet pejuang China datang dalam jarak lima meter (16 kaki) daripada pesawat peninjau dan pengawasan CP-140 Kanada di atas Laut China Timur.

Insiden itu dirakam oleh kru berita di dalam pesawat Kanada dan disaksikan oleh Mejar Jeneral Iain Huddleston, komander Divisyen Udara Pertama Kanada, yang turut berada di dalam pesawat itu.

Huddleston memanggil pemintas itu "tidak profesional" dan "sangat agresif" dalam laporan dari Radio Canada, yang berada di dalam pesawat.

"Pesawat Kanada itu tertakluk kepada beberapa gerakan jarak dekat oleh pesawat PLAAF yang meletakkan keselamatan semua kakitangan dalam bahaya," kata Kementerian Pertahanan Kanada dalam satu kenyataan.

Kementerian Luar China berkata pesawat Kanada itu memasuki ruang udara China secara haram dan menuduh tentera Kanada menghantar "pesawat perang di tengah-tengah dunia untuk mencetuskan masalah dan membuat provokasi di depan pintu China."

Pada Februari, dalam kejadian yang disaksikan oleh kru CNN, sebuah jet pejuang China datang dalam jarak 500 kaki dari pesawat peninjau Tentera Laut AS yang terbang pada 21,500 kaki kira-kira 30 batu dari Paracels.

Awal bulan ini, pegawai tertinggi Pentagon yang bertanggungjawab terhadap keselamatan di Indo-Pasifik, Ely Ratner, berkata bahawa AS telah melihat lebih banyak contoh perbuatan "memaksa dan berisiko" daripada juruterbang China terhadap pesawat AS dalam dua tahun lepas di Timur. dan Laut China Selatan berbanding keseluruhan dekad sebelum itu.

"Sejak musim gugur 2021, kami telah melihat lebih daripada 180 kejadian seperti itu," kata Ratner. "Ia adalah kempen terpusat dan bersepadu untuk melakukan tingkah laku berisiko ini untuk memaksa perubahan dalam aktiviti operasi AS yang sah."