Isu Semasa

[Isu Semasa][bleft]

Hiburan

[Hiburan][bsummary]

Dunia

[Dunia][twocolumns]

Filipina batal projek rel dengan China


KUALA LUMPUR- Filipina memutuskan untuk membatalkan perjanjian pembiayaan $4.9 bilion dengan China untuk tiga projek rel.

Setiausaha Pengangkutan Jaime Bautista berkata penarikan balik secara tiba-tiba itu berlaku selepas Beijing gagal menjawab permintaan pembiayaan bagi projek itu.


Pembatalan itu dibuat di tengah-tengah meningkatnya ketegangan di Laut China Selatan antara Filipina dan China.

Bulan lalu, kapal China sengaja bertembung dengan kapal Filipina yang menghantar bekalan kepada askar yang ditempatkan di Ayungin Shoal.

Bautista, bagaimanapun, mengaitkan keputusan itu disebabkan ketidakpentingan China, bukan pertikaian wilayah.

Pada akhir Oktober, Filipina menarik diri daripada Inisiatif Jalur dan Jalan China (BRI) selepas Beijing tidak menjawab pertanyaan mengenai status pembiayaan untuk projek kereta api.

“Kami mempunyai tiga projek yang tidak akan dibiayai oleh kerajaan China lagi. Kami tidak boleh menunggu selama-lamanya, dan nampaknya China tidak begitu berminat lagi,” Bautista dipetik sebagai memberitahu forum ahli perniagaan Jerman dan Filipina di Makati, lapor The Manila Times.

Filipina menjadi negara terbaharu yang keluar dari BRI China, termasuk Itali.

Presiden Ferdinand Marcos Jr. bukan antara 23 pemimpin negara yang menghadiri sidang kemuncak BRI bulan lalu di Beijing, menandakan ulang tahun ke-10 program pembinaan infrastruktur merangkumi $1 trilion dunia, menurut laporan.

China telah berjanji hampir $5 juta untuk membina dua laluan kereta api di Luzon dan satu di Mindanao di bawah BRI, batu utama dasar luar Beijing yang menawarkan pinjaman yang disokong China untuk projek infrastruktur utama, kebanyakannya di negara membangun.

Filipina juga terlibat dalam pertikaian dengan China mengenai Bajo de Masinloc, beting yang menjadi tempat menangkap ikan tradisional nelayan Filipina.

Kapal-kapal China telah menghalau bot nelayan Filipina yang menuju ke beting itu. Pada bulan Ogos, orang Cina memasang penghadang terapung di pintu masuk ke beting untuk menghalang nelayan Filipina keluar.

Pengawal Pantai Filipina segera mengalihkan penghalang itu.