Isu Semasa

[Isu Semasa][bleft]

Hiburan

[Hiburan][bsummary]

Dunia

[Dunia][twocolumns]

Ringgit merudum, Anwar perlu nilai semula kebergantungan ekonomi kepada China -Laporan


Penurunan ketara Ringgit Malaysia (RM) berbanding mata wang lain telah meletakkan ekonomi negara dalam keadaan lemah dan  tidak selesa. Sebagai Perdana Menteri Malaysia, Anwar Ibrahim bukan sahaja perlu menstabilkan nilai Ringgit tetapi juga mentakrifkan semula dasar luar Malaysia dalam landskap ekonomi yang semakin tidak menentu. 

Ekonomi negara bukan sahaja tidak menentu kerana Dollar US tetapi juga perkembangan mengejutkan nilai ringgit berbanding Dollar Singapura.


Cabaran Dollar Singapura

Dollar Singapura mencecah paras tertinggi 3.5086 berbanding Ringgit pada 24 Oktober 2023, dan ini menurut Bloombergbukan sekadar statistik tetapi mengukuhkan dakwaan bahawa dasar ekonomi Malaysia sangat hambar. 

Stephen Innes dari Pengurusan Aset SPI menunjukkan sebahagian daripada masalah ialah Pihak Berkuasa Kewangan Singapura (MAS) lebih agresif berbanding Bank Negara Malaysia. 

Mengapa ini terjadi? Kebergantungan ekonomi Malaysia kepada ekonomi China menyebabkan ekonomi negara berada dalam keadaan sukar apabila ekonomi China melemah dan perlahan. 

Menurut data Bank Dunia, China menyumbang kira-kira 17.1% daripada eksport Malaysia pada tahun 2022. Ini adalah kebergantungan yang menjadi semakin berisiko memandangkan pertumbuhan ekonomi China yang perlahan, yang menurun kepada 2.99% pada 2022 daripada 8.45% pada 2021. Justeru apabila China 'bersin', Malaysia akan terkena selesema. 

Tambahan pula, sementara bank-bank Malaysia seperti CIMB Bank Bhd dan RHB Bank Bhd menawarkan kadar deposit satu tahun sebanyak 4% dalam dolar Singapura, rakan sejawatan tempatan mereka menawarkan 2-2.75% pada deposit Ringgit, ini menyebabkan pemindahan modal yang meresahkan dari Ringgit ke dolar Singapura.

Apa Yang Anwar Ibrahim Boleh Lakukan?

Perdana Menteri harus berani mengurangkan kebergantungan Malaysia kepada China. Salah satu tunjang potensi tadbir urus Anwar Ibrahim adalah untuk menghilangkan pergantungan berlebihan Malaysia terhadap ekonomi China. 

Inisiatif Belt and Road (BRI), pelan infrastruktur global China, telah menghasilkan kira-kira $34.6 bilion pelaburan China di Malaysia setakat 2018. Walaupun angka ini kelihatan menggembirakan di atas kertas, ia membuka potensi perangkap hutang. 

Pelabuhan Hambantota di Sri Lanka ialah contoh yang jelas tentang bagaimana terlalu bergantung pada pelaburan China boleh menjadi perangkap hutang, yang membawa kepada kehilangan kedaulatan ke atas aset kritikal.

Mengukuhkan Hubungan dengan Rakan Kongsi Global Lain

Perdana Menteri, Anwar Ibrahim mesti beralih kepada negara yang menawarkan perkongsian yang bermanfaat dan boleh memacu pertumbuhan bersama. 

Data 2022 daripada Observatory of Economic Complexity (OEC) mencadangkan destinasi eksport utama Malaysia, selain China, termasuk Amerika Syarikat (9.4%) dan Jepun (6.4%). Memandangkan kehebatan teknologi Jepun dan penekanan Amerika Syarikat terhadap nilai demokrasi, mengukuhkan pakatan dengan negara-negara ini boleh membawa inovasi dan keseimbangan politik yang amat diperlukan kepada dasar luar Malaysia.

Mencungkil Potensi ASEAN

Jangan terlepas pandang ASEAN sebagai rakan kongsi penting dalam situasi yang tidak menentu ini. Perdagangan dengan rakan dagangan penting dan strategik Malaysia, ASEAN menyumbang 27.1% daripada jumlah perdagangan Malaysia pada 2022, meningkat 34% kepada RM772 bilion daripada tahun sebelumnya. 

Satu kajian yang diterbitkan dalam Jurnal Pembangunan Dunia menyatakan bahawa peningkatan 10% dalam eksport intra-ASEAN boleh menyebabkan peningkatan 1.2% dalam KDNK Malaysia. 

Tambahan pula, Dr. Liew Chee Yoong dari UCSI University Malaysia memberi amaran bahawa kejatuhan nilai Ringgit, khususnya berbanding dolar Singapura, boleh membawa kepada ketidakseimbangan perdagangan dan mempengaruhi keputusan lokasi korporat oleh firma Singapura. 

Sebagai contoh, kejatuhan harga minyak dan minyak sawit mentah (MSM) semasa di peringkat global boleh menjejaskan lagi hasil eksport Malaysia dan kekuatan Ringgit. Harga minyak Mentah Brent, penanda aras utama global, telah turun naik secara drastik sepanjang tahun lepas, memberi kesan kepada hasil Malaysia daripada eksport minyak, yang membentuk kira-kira 15% daripada hasil negara pada 2021.

Kesimpulan

Anwar Ibrahim berdiri di persimpangan jalan yang akan menentukan masa depan ekonomi dan politik Malaysia. 

Beliau mempunyai tugas berat untuk memastikan dasar luar Malaysia berkembang sejajar dengan realiti ekonomi jangka panjang. 

Untuk berbuat demikian, beliau mesti menjauhi pergantungan yang tidak menentu dan ke arah pakatan yang teguh dan berdaya tahan. Ini bukan hanya soal kehematan ekonomi tetapi detik penentu bagi kedaulatan dan masa depan Malaysia. 

Kegagalan untuk membuat pilihan yang betul bukan sahaja merugikan beliau tetapi, lebih kritikal, kepada negara secara keseluruhannya.