Isu Semasa

[Isu Semasa][bleft]

Hiburan

[Hiburan][bsummary]

Dunia

[Dunia][twocolumns]

Pertikaian ASEAN, China di laut China Selatan semakin memuncak


KUALA LUMPUR- Pertikaian Laut China Selatan yang membabitkan China dengan pihak yang menuntut di Asia Tenggara kian memuncak di rantau ini pada 2024.

Asia Times melaporkan, sebagai pengerusi Persatuan Negara-Negara Asia Tenggara (ASEAN) yang akan bersara, Indonesia menyeru menteri luar blok itu untuk campur tangan diplomatik dan situasi itu tidak pernah berlaku sebelum ini.

Ambang tahun baharu 2024 lalu, menteri luar Asia Tenggara mengeluarkan kenyataan bersama yang menyeru semua negara pihak yang menuntut supaya menahan diri dan meneruskan penyelesaian secara aman bagi pertelingkahan maritim yang menggelegak.


Kenyataan bersama itu adalah yang pertama menyentuh pertikaian Laut China Selatan.

“Kami mengikuti dengan teliti perkembangan terkini di Laut China Selatan yang mungkin menjejaskan keamanan, keselamatan dan kestabilan di rantau ini,” kata sepuluh ketua diplomatik wilayah itu dalam satu kenyataan.

Walaupun gagal mengkritik secara langsung China, rakan dagang utama ASEAN, ketua diplomatik serantau menekankan komitmen mereka untuk menegakkan kestabilan dalam “sfera maritim kami.”

Kenyataan bersama itu menolak sebarang cadangan, yang sering didakwa oleh Beijing, bahawa pertikaian laut adalah kebimbangan dua hala semata-mata di kalangan pihak yang menuntut. China, Filipina, Malaysia, Indonesia dan Vietnam, serta Taiwan, meletakkan tuntutan yang dipertikaikan terhadap laluan laut itu.

Sepanjang tiga bulan yang lalu sahaja, Filipina dan China terlibat dalam pertemuan yang semakin berisiko mengenai Second Thomas Shoal yang menjadi pertikaian hangat, di mana sebuah detasmen marin Filipina yang kecil telah ditempatkan selama lebih dua dekad.

Filipina berpendapat bahawa ciri yang dipertikaikan itu termasuk dalam zon ekonomi eksklusif (ZEE) mengikut keputusan tribunal timbang tara 2016 di The Hague, yang menolak tuntutan meluas China berdasarkan undang-undang antarabangsa di bawah Konvensyen Undang-undang Laut PBB ( UNCLOS).

Tetapi kuasa besar Asia itu telah memberi amaran bahawa ia akan mempertimbangkan langkah yang lebih tegas untuk menggagalkan rancangan Manila untuk membaik pulih pangkalan tentera de factonya di Thomas Shoal Kedua tahun ini.

“Ini akan sangat melanggar kedaulatan China, melanggar undang-undang antarabangsa dan DOC. China akan mengambil langkah tegas terhadap sebarang pencabulan kedaulatan dan provokasi kami, dan dengan tegas melindungi kedaulatan wilayah dan hak dan kepentingan maritim kami,” kata kementerian luar China dalam satu kenyataan baru-baru ini.

Duta Manila ke Washington, Jose Manuel Romualdez, baru-baru ini berhujah bahawa “[Laut China Selatan] adalah flashpoint, bukan Taiwan,” merujuk kepada kebimbangan antarabangsa terhadap kemungkinan tindak balas Beijing terhadap kemenangan pasukan pro-kemerdekaan dalam pilihan raya Taiwan bulan ini.

“[Jika] apa-apa berlaku di kawasan kami, ia seperti permulaan satu lagi perang, perang dunia,” tambahnya, menekankan mengapa semua pemain utama mempunyai kepentingan dalam mengekang tindakan China di perairan bersebelahan dengan Filipina.

Sepanjang tahun, ASEAN sebahagian besarnya berdiam diri mengenai pertikaian maritim yang semakin meningkat antara Filipina, ahli pengasas blok itu, dan China, rakan dagangan utama rantau ini.

Presiden Indonesia Joko Widodo kekal bertegas bahawa badan serantau itu harus memberi tumpuan kepada isu perdagangan dan pelaburan sambil mengguna pakai jangkaan realistik terhadap sebarang tindak balas bersatu terhadap cabaran serantau yang sukar dikawal, terutamanya konflik Myanmar serta ketegangan Laut China Selatan yang semakin memuncak.

Sebagai tindak balas kepada kritikan luar yang semakin meningkat terhadap ASEAN yang kelihatan tidak bertindak, Indonesia menjadi tuan rumah latihan tentera laut serantau sulung blok itu semasa memegang jawatan sebagai pengerusi ASEAN.

Tetapi cadangan itu serta-merta mendapat kritikan daripada ahli yang berhaluan Beijing seperti Kemboja, yang mengelak menyertai sebarang inisiatif serantau yang boleh mengasingkan China, penaung strategik dan ekonominya.

Bagi pihaknya, Filipina melangkau latihan terakhir, yang dipindahkan lebih jauh dari Laut China Selatan kerana penentangan lantang negara anggota yang mesra Beijing.

Lebih-lebih lagi, ramai perdana menteri ASEAN secara halus menyatakan keraguan dalam beberapa bulan kebelakangan ini mengenai pendirian Filipina yang semakin tegas dalam kawasan maritim, menimbulkan kebimbangan tentang konflik yang berpotensi mengganggu kestabilan.

Dengan tiada negara serantau yang menyatakan solidariti di tengah-tengah pertelingkahan maritim Manila dengan Beijing, negara Asia Tenggara itu hanya menggandakan latihan maritim bersama dan rondaan dengan rakan kongsi Barat dan sekutu Asia mereka.

Hasilnya adalah pengasingan yang lebih besar dalam barisan ASEAN, dengan ramai di Manila secara terbuka mempersoalkan kegunaan badan serantau itu, serta kritikan yang semakin meningkat oleh kuasa luar terhadap dakwaan Jakarta terhadap “pusat ASEAN.”

Menyedari betapa mendesaknya perkara itu, Indonesia mengumpulkan negara-negara ASEAN untuk membentuk garis kolektif di laut.

Dalam ungkapan sokongan yang tidak dapat disangkal terhadap ahli pengasas yang terkepung, menteri-menteri ASEAN menegaskan semula “perpaduan dan perpaduan mereka dan komitmen kita bersama untuk mengekalkan dan mengukuhkan lagi kestabilan dalam bidang maritim kita untuk mewujudkan keamanan, keselamatan, kestabilan dan kemakmuran secara keseluruhan di rantau kita. ”

“Kami menegaskan semula keperluan untuk memulihkan dan meningkatkan kepercayaan dan keyakinan bersama serta mengawal diri dalam menjalankan aktiviti yang akan merumitkan atau meningkatkan pertikaian dan menjejaskan keamanan dan kestabilan, [dan] mengelakkan tindakan yang boleh merumitkan lagi keadaan,” Menteri-menteri luar ASEAN berkata dalam satu kenyataan bersama yang tidak pernah berlaku sebelum ini pada hujung minggu.

Menteri-menteri ASEAN gagal untuk memohon secara langsung anugerah tribunal timbang tara 2016, yang menolak tuntutan meluas China di kawasan itu sebagai tidak serasi dengan undang-undang antarabangsa moden.

Walau bagaimanapun, mereka masih menekankan “penghormatan penuh terhadap proses undang-undang dan diplomatik, tanpa menggunakan ancaman atau penggunaan kekerasan,” selaras dengan prinsip undang-undang antarabangsa yang diiktiraf secara universal, termasuk Konvensyen Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu 1982 mengenai Undang-undang Laut.

Mereka juga menekankan keperluan untuk Kod Tatakelakuan ASEAN-China yang mengikat secara sah untuk menguruskan pertikaian dengan lebih berkesan. Yang penting, menteri-menteri ASEAN juga menekankan keperluan untuk penyelarasan yang lebih besar antara kuasa-kuasa besar, terutamanya AS dan China.

Merujuk kepada dialog antara Presiden AS Joe Biden dan pemimpin China Xi Jinping di luar Sidang Kemuncak Pemimpin Kerjasama Ekonomi Asia-Pasifik (APEC) di California November lalu, menteri-menteri ASEAN menyeru kedua-dua kuasa besar itu untuk “terus memajukan ASEAN usaha memperkukuh kestabilan dan kerjasama dalam bidang maritim rantau ini,” dan bukannya melemahkannya melalui persaingan geopolitik.

Kenyataan stand-alone ASEAN yang belum pernah berlaku sebelum ini disambut secara meluas oleh Filipina dan kuasa-kuasa lain yang prihatin. Tetapi ia tidak mungkin membuat sebarang perbezaan besar dalam jangka pendek.

“Pengerusi ASEAN sepatutnya mengatakan sesuatu lebih awal kerana pelbagai insiden yang melibatkan bermula awal tahun ini,” kata pakar Indonesia Even Laksamana di akaun X.

“Jika matlamatnya adalah untuk menunjukkan usaha membina perpaduan dan mengekalkan ‘perpaduan ASEAN’ yang rapuh, tanpa mengira hasil [Laut China Selatan], maka saya fikir kenyataan itu adalah langkah pertama yang baik. Ia sepatutnya menjadi permulaan untuk menginstitusikan lebih baik asas intra-ASEAN [keselamatan maritim].”

Walau apa pun, keadaannya tidak menentu. Jurucakap Angkatan Bersenjata Filipina (AFP) Kolonel Medel Aguilar baru-baru ini mencadangkan bahawa pembinaan struktur awam di atas Second Thomas Shoal telah diperuntukkan untuk pembiayaan dalam belanjawan negara Filipina 2024.

Kementerian Luar China telah menyatakan bahawa ini akan melepasi garis merahnya, kerana “ini akan menjadi satu lagi langkah besar yang boleh diambil Filipina untuk kembali pada kata-katanya, mengubah dasarnya dan menjejaskan status Ren’ai Jiao yang tidak berpenghuni dan bebas kemudahan [ Thomas Shoal Kedua].”

“[Filipina] mengingkari kata-katanya, mengubah dasarnya, melanggar kedaulatan China dan membuat provokasi berulang kali dan mencetuskan situasi yang rumit,” tambah kementerian luar China, mengalihkan kesalahan kepada Filipina atas sebarang peningkatan berbahaya di kawasan itu.

Tetapi selepas bertahun-tahun mengamalkan kedudukan pasif di kawasan itu, terutamanya di bawah presiden Rodrigo Duterte yang pro-Beijing, sebahagian besar pertubuhan politik Filipina menyokong pendirian yang lebih proaktif terhadap pertikaian itu.

Malah progresif Filipina, yang lebih terkenal dengan retorik anti-Amerika mereka, mengambil sikap yang lebih tegas terhadap China.

“China sekali lagi memuntahkan pembohongan untuk menentang tindak balas antarabangsa yang kini dihadapinya berikutan pendedahan tindakan agresif dan berbahayanya di [Laut China Selatan],” isytihar Ahli Kongres Filipina France Castro, seorang penggubal undang-undang progresif terkemuka.

“Walaupun kami percaya bahawa AS dan kuasa Barat lain tidak sepatutnya campur tangan dalam isu Laut China Selatan untuk memupuk lebih banyak ketegangan di kawasan itu, negara-negara yang menuntut boleh bersatu dan menegaskan tuntutan mereka sebagai sekatan terhadap China.

Kita tidak memerlukan pembuli untuk melawan pembuli lain. Apa yang kita perlukan ialah kerjasama antarabangsa dengan negara-negara yang berfikiran sama,” katanya sambil menekankan kesia-siaan bergantung semata-mata kepada diplomasi dua hala dengan China.

Secara paradoks, pandangannya entah bagaimana bergema dengan pandangan di seberang spektrum politik Filipina. “Satu-satunya cara untuk melakukan itu adalah dengan meminta negara berbilang hala menunjukkan kekuatan,” hujah Duta Besar Romualdez, sepupu dan penasihat tertinggi kepada Presiden Filipina Ferdinand Marcos Jr.

Apabila ditanya mengenai pertemuan Marcos-Xi di luar sidang kemuncak APEC, diplomat Filipina itu mendakwa, “[Marcos] mahu menunjukkan bahawa ‘Saya bersedia bercakap dengan anda.’ Tetapi ia tidak kelihatan seperti Presiden Xi dalam mood untuk mempunyai apa-apa seperti itu…Dia tidak berkata apa-apa. Dia hanya mendengar, dan kemudian dia hanya berkata, ‘Kami hanya akan membiarkan pertahanan kami dan diplomat kami bercakap tentang perkara ini.

Beliau menyifatkan mesyuarat dua hala itu sebagai “mengecewakan” kerana Xi “sangat mengelak” dan “tidak komited.” Dengan diplomat terkemuka Filipina hilang kepercayaan dalam dialog terus dengan China untuk menyelesaikan pertikaian, negara Asia Tenggara itu menggandakan sokongan daripada sekutu tradisional termasuk AS.

Tahun ini mungkin akan menyaksikan perkembangan besar dalam pakatan pertahanan Filipina-AS, dengan Pentagon AS mempercepatkan preposisi sistem senjata di sebanyak sembilan pangkalan Filipina di bawah Perjanjian Kerjasama Pertahanan Dipertingkat (EDCA).

Sementara itu, Manila komited untuk memperluaskan rondaan udara dan maritim bersama dengan negara-negara yang berfikiran sama merentasi perairan bersebelahan untuk menghalang ketegasan China.

Selain AS dan Australia, yang menjalankan pelbagai rondaan bersama dengan Filipina tahun lepas, Jepun, Perancis, New Zealand, UK dan Kanada juga dilaporkan sedang mempertimbangkan rondaan pelbagai hala bersama di Laut China Selatan.

Itu boleh menjadikan perairan Laut China Selatan yang sudah berbatu menjadi lebih bergelora pada tahun 2024. -SuaraTV