Isu Semasa

[Isu Semasa][bleft]

Hiburan

[Hiburan][bsummary]

Dunia

[Dunia][twocolumns]

Apple dikecam salur derma pekerja bantu ketenteraan Israel



Apple menghadapi kritikan kerana memberi sumbangan kepada pertubuhan yang dikaitkan dengan serangan tentera Israel ke atas penduduk Palestin di Gaza dan penempatan haramnya yang berterusan di kawasan yang diduduki di Tebing Barat. 

Butiran sumbangan Apple telah didedahkan oleh The Intercept. Dalam surat terbuka dari pihak kakitangan Apple, kumpulan itu, yang dikenali sebagai Apples4Ceasefire, telah menuntut syarikat itu "menyiasat segera dan menghentikan derma kepada semua organisasi yang meneruskan penempatan haram di wilayah yang diduduki dan menyokong IDF [Pasukan Pertahanan Israel]."


Kontroversi itu berpunca daripada program derma pekerja Apple, yang membolehkan pekerja membuat sumbangan kepada pelbagai organisasi dan menerima dana daripada syarikat itu melalui platform yang dipanggil Benevity. 

Antara badan amal platform kontroversi Apple membolehkan dana dihantar ialah Friends of the IDF, yang mengumpul derma bagi pihak tentera pendudukan Israel, dan beberapa kumpulan yang menyumbang kepada perusahaan penempatan di Tebing Barat, seperti HaYovel, One Israel Fund, Dana Negara Yahudi dan IsraelGives.

Friends of the IDF, yang tersenarai dalam senarai derma sepadan Apple, mendakwa telah memindahkan derma USD$34.5 juta kepada tentera Israel pada minggu pertama selepas meletusnya perang di Gaza.

Menurut analisis Disember 2023 oleh The Guardian, platform crowdfunding IsraelGives menerima lebih daripada $5.3 juta dalam bentuk derma dalam masa dua bulan sahaja selepas perang mula menyokong aktiviti "tentera, separa tentera dan penempatan" di Tebing Barat yang diduduki. Analisis juga mengatakan wang ini secara tidak seimbang datangnya daripada penderma AS

Penyediaan derma kepada NGO yang memudahkan pendudukan haram di Tebing Barat telah mendapat perhatian yang semakin meningkat apabila keadaan di rantau itu semakin merosot sejak 7 Oktober tahun lalu. Serangan Israel telah mengakibatkan jenayah perang dan pembunuhan beramai-ramai

Komitmen bahagian korporat Apple untuk menghormati hak asasi manusia yang diiktiraf di peringkat antarabangsa, termasuk Deklarasi Hak Asasi Manusia Sejagat PBB, telah dipersoalkan berdasarkan pendedahan ini. 

Pejabat Hak Asasi Manusia PBB telah berulang kali mengecam kekejaman yang dilakukan oleh IDF sejak perang bermula. Israel juga sedang disiasat kerana pembunuhan beramai-ramai oleh Mahkamah Keadilan Antarabangsa manakala Mahkamah Jenayah Antarabangsa sedang mendapatkan waran tangkap untuk pemimpin Israel.

Kempen Israel di Gaza telah mencetuskan bantahan global, dengan firma besar seperti McDonald's dan Starbucks menghadapi pemboikotan atas dakwaan sokongan mereka terhadap negara apartheid. 

-MiddleEastMonitor