Isu Semasa

[Isu Semasa][bleft]

Hiburan

[Hiburan][bsummary]

Dunia

[Dunia][twocolumns]

Dah terlambat untuk saman saya RM1.6 bilion, Rosmah beritahu 1MDB dan lain


KUALA LUMPUR, 5 Julai — Datin Seri Rosmah Mansor berhujah bahawa 1MDB dan 10 entiti lain tidak lagi boleh menyamannya untuk RM1.6 bilion dalam bentuk dana yang didakwa digelapkan, dengan mendakwa saman itu difailkan di luar had masa berkanun.

Menurut Free Malaysia Today, peguam yang mewakili isteri bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak yang disabitkan bersalah berhujah bahawa Akta Had 1953 menetapkan tempoh maksimum enam tahun dari tarikh kausa tindakan berlaku, selepas itu tuntutan sivil tidak boleh dibuat lagi.


Dalam kenyataan pembelaan yang difailkan semalam, peguam Rosmah berkata insiden yang disebut dalam tuntutan mahkamah terhadapnya berlaku selewat-lewatnya pada 2014, melebihi had berkanun yang ditetapkan dalam Akta.

“Keseluruhan tindakan itu dicemari dengan mala fide (niat buruk),” katanya dalam kenyataan yang mendakwa gangguan dan remeh dalam tindakan terhadapnya.

Rosmah juga nafi membeli atau mendapatkan senarai barangan mewah yang didakwanya dibeli dengan dana yang didakwa dicuri, termasuk "30cm Himalaya Birkin" bernilai RM424,558 dan dianggap antara beg Hermès paling jarang di dunia.

Peguamnya juga berhujah bahawa pihak yang menyamannya tidak membuat sebarang tuntutan rasmi terhadap beberapa barangan mewah yang disenaraikan dalam tuntutan mereka apabila kerajaan telah mengeluarkan notis untuk pihak yang berminat mengemukakan tuntutan undang-undang.

Bulan lalu, 1MDB dan 10 yang lain menyaman Rosmah untuk mendapatkan semula AS$346 juta (RM1.6 bilion) yang didakwa dibelanjakannya untuk barangan mewah daripada 48 vendor berbeza di sekurang-kurangnya 14 negara.

Plaintif berkata dana itu telah diperuntukkan untuk pelbagai pelaburan, digelapkan menggunakan entiti asing yang tidak berkaitan dengan firma pelaburan negara dan tidak mempunyai perniagaan menerima dananya.

Ia menambah bahawa walaupun pembayaran untuk barangan mewah itu dibuat daripada entiti luar pesisir, pembelian itu dilakukan oleh Rosmah atau ejennya termasuk defendan kedua, Shabnam Naraindas Daswani (juga dikenali sebagai Natasha Mirpuri).