Isu Semasa

[Isu Semasa][bleft]

Hiburan

[Hiburan][bsummary]

Dunia

[Dunia][twocolumns]

Viral video pesawat terhempas dekat Nepal, 22 terkorban (video)


KATHMANDU: Seramai 22 orang terkorban selepas sebuah pesawat domestik terhempas di Lapangan Terbang Antarabangsa Tribhuvan (TIA) di Kathmandu hari ini.

Jurucakap Pihak Berkuasa Penerbangan Awam Nepal, Hansa Raj Pandey memberitahu Xinhua seorang mangsa terselamat dan telah dimasukkan ke hospital.


Lapangan terbang berkenaan ditutup buat sementara waktu akibat insiden itu.

Pesawat Saurya Airlines itu membawa dua anak kapal dan 17 juruteknik ke bandar Pokhara untuk membaiki pesawat lain ketika insiden berlaku sekitar jam 11 pagi waktu tempatan (0515GMT).

Media antarabangsa melaporkan bahawa pesawat itu terhempas semasa berlepas di TIA.

"Hanya kapten yang berjaya diselamatkan dan sedang menerima rawatan di hospital," kata jurucakap TIA, Tej Bahadur Poudyal.

Visual dipaparkan di televisyen menunjukkan anggota bomba cuba memadamkan kebakaran. Visual itu juga menunjukkan pesawat itu terbang sedikit di atas landasan dan kemudian condong sebelum ia terhempas.

Visual lain menunjukkan anggota penyelamat memeriksa mayat yang hangus dan berselerak di sebuah padang.

Lapangan terbang itu ditutup buat sementara waktu, menurut pegawai itu.

Saurya mengendalikan penerbangan domestik di Nepal dengan dua jet Bombardier CRJ-200, kedua-duanya berusia sekitar 20 tahun, menurut Radar Penerbangan 24.

Nepal sering dikritik kerana rekod keselamatan udara yang buruk, dan hampir 350 orang terkorban dalam nahas pesawat atau helikopter di negara Himalaya itu sejak 2000.

Insiden paling maut berlaku pada 1992, apabila sebuah Airbus Pakistan International Airlines terhempas ke lereng bukit ketika menghampiri Kathmandu, mengorbankan 167 orang.

Baru-baru ini, sekurang-kurangnya 72 orang terbunuh dalam nahas syarikat penerbangan Yeti pada Januari 2023 yang kemudiannya dikaitkan dengan kesilapan juruterbang.

Portal berita Khabarhub melaporkan, pesawat itu terbakar selepas terbabas di landasan.

Pesawat itu dijadualkan terbang di laluan udara paling sibuk di Nepal, antara Kathmandu dan Pokhara yang juga hab pelancongan penting di republik Himalaya itu.

Industri penerbangan Nepal berkembang pesat dalam tempoh beberapa tahun kebelakangan ini, membawa barangan dan penumpang di antara kawasan yang sukar dicapai selain pengembara dan pendaki asing.

Bagaimanapun, ia berdepan isu keselamatan yang lemah kerana latihan dan penyelenggaraan yang tidak mencukupi, ditambah dengan keadaan geografi berbahaya di negara terbabit yang mempunyai lapan daripada 14 gunung tertinggi di dunia, termasuk Everest.

video: