Isu Semasa

[Isu Semasa][bleft]

Hiburan

[Hiburan][bsummary]

Dunia

[Dunia][twocolumns]

Anak Zahid selar kenyataan 'bodoh' SUPOL Anwar



SETIAUSAHA politik kanan Perdana Menteri Anwar Ibrahim telah diserang berhubung kenyataan yang mendedahkan bahawa beliau telah diminta untuk tidak mencabar kekalahan tipisnya kepada Ahmad Zahid Hamidi di Bagan Datuk, beberapa hari sebelum presiden Umno itu memberikan Anwar sokongan yang amat diperlukan untuk membentuk parti itu. kerajaan selepas pilihan raya umum 2022.

Dalam temu bual podcast baru-baru ini, Shamsul Iskandar Md Akin mengimbas kembali bagaimana Anwar memanggilnya pada malam pilihanraya dan mengarahkannya untuk tidak membuat pengiraan semula di Bagan Datuk selepas apa yang dikatakannya sebagai proses pengiraan yang luar biasa panjang yang berakhir dengan Zahid diisytiharkan sebagai pemenang dengan cara yang tipis margin 348 undi.


Tidak lain dan tidak bukan, anak perempuan Presiden Umno, Nurulhidayah Ahmad Zahid, melancarkan kritikan pedas terhadap Shamsul, dengan menyifatkan kenyataannya sebagai "bodoh" dan hasil "halusinasi".

"Apabila seseorang menganggap dirinya paling berpengetahuan dan heroik, apa yang keluar adalah pengakuan berdasarkan halusinasi," tulisnya.

"Jadi sekarang anda mendakwa telah membuat pengorbanan untuk perikatan?" soalnya, merujuk kepada pakatan antara Pakatan Harapan (PH) dan Barisan Nasional (BN) pimpinan Zahid yang membawa kepada Anwar dilantik sebagai perdana menteri selepas parlimen tergantung pada pilihan raya umum ke-15.

Nurhidayah kemudian berkata adalah wajar untuk Ketua Pemuda Umno Dr Akmal Saleh menyerang beberapa pemimpin kerajaan campuran, dipercayai merujuk kepada perang mulut antara beliau dan naib pengerusi DAP Teresa Kok baru-baru ini.

Beliau mencadangkan supaya BN dan PKR memfailkan saman terhadap Shamsul.

Ahli Majlis Tertinggi Umno Azalina Othman Said pula berkata adalah tidak wajar Shamsul mempersoalkan kemenangan Zahid.

"Shamsul sepatutnya menerima keputusan itu dan menggunakan saluran Suruhanjaya Pilihan Raya untuk mengemukakan bantahan bagi menunjukkan komitmennya terhadap integriti politik dan profesionalisme," kata Azalina


Dalam klip podcast yang sejak itu menjadi tular, Shamsul berkata beliau merasakan ada sesuatu yang tidak kena apabila pengiraan undi diteruskan selepas tengah malam, kerana jelas Zahid ketinggalan di kubu kuatnya sendiri.

"Apa yang menarik, Bagan Datuk hanya mempunyai kira-kira enam puluh ribu pengundi. (keputusan) untuk kawasan lain sudah diumumkan... tetapi di Bagan Datuk, belum lagi.

Beliau berkata beliau berazam untuk menang dan bersedia memanggil pengiraan semula kertas undi kerana hanya kalah sebanyak 348 undi, manakala terdapat hampir 800 undi rosak.

Bagaimanapun, Shamsul berkata Anwar menasihatkannya supaya tidak berbuat demikian.

"Beliau (Anwar) menelefon dan berkata bahawa 'Saya kagum dengan kerja keras anda di Bagan Datuk' dan sebagainya. 'Tetapi Sam, kami mahu tubuh kerajaan. Zahid telah pun mengeluarkan surat untuk membentuk kerajaan," kata Shamsul dalam "Apa Cerita?" podcast.

Zahid memainkan peranan penting dalam membantu Anwar memenuhi cita-citanya untuk menjadi perdana menteri dengan memberikan sokongan kepada 30 Ahli Parlimen BN, walaupun sebahagian daripada mereka pada mulanya menyokong Pengerusi Perikatan Nasional Muhyiddin Yassin untuk jawatan tertinggi.

Pengerusi BN itu telah mengikat calon BN dengan ikrar yang ditandatangani yang memberinya kuasa untuk membuat keputusan mengenai perikatan masa depan.

Sementara itu, Azalina berkata Shamsul harus memberi tumpuan kepada kestabilan politik dan mengelakkan "kenyataan mengelirukan" kerana ia akan membawa kepada "spekulasi yang tidak perlu".




video: